Zon, Zee, Zout en vliegen

13 oktober 2023 - Añana, Spanje

3-10

En het blijft maar prachtig weer, het is een soort 2e zomer aan het worden met temperaturen tussen de 25 en 30gr! De dag begint met een wandelingetje naar de bakker en dan vertrekken we naar onze volgende stop in Labastide-d’Armagnac.

Labastide is echt een prachtig middeleeuws plaatsje met een heerlijk plein met restaurantjes, terrasjes, Office de Tourisme en een winkel waar Armagnac wordt verkocht. Een snelle blik doet me weer doorlopen, een flesje van 50 cl en 25 jaar oud kost al snel 85 euro dus dat laten we maar voor wat het is. De volgende ochtend beginnen we met een bezoekje aan het lokale marktje en slaan we wat groente in. We zouden hier nog wel willen blijven maar we willen ook graag naar de kust i.v.m. het prachtige weer en dan is het verstandig alvast een plekje te hebben voor dat het weekend begint.

En zoals verwacht staat de CP in Capbreton bij aankomst al behoorlijk vol, maar we vinden nog een plek voor de komende dagen. Plan is om hier tot en met maandagochtend te blijven en te genieten van het strand en de zee. Aan het einde van de middag neem ik een duik in het nog heerlijke water en blijven de voeten van Marjo droog!

6-10

Het gaat weer prachtige weer worden ook al begint de dag het met wat sluier bewolking. De bakker die elke dag op de CP komt maakt de start van de dag wat eenvoudiger, dus ontbijt met vers brood en croissants. We doen vandaag wat rustig aan en eten bij de camper. In de middag even naar het strand voor wat zon en afkoeling. Maar het is lastig zwemmen in zee, niet alleen door de vele golfsurfers maar ook door enorme onderstroming en de hoge golfslag.

Aan het eind van de dag zijn alle 135 plaatsen bezet en blijven er nog steeds campers aankomen  soms te vergeefs op zoek naar een plekje.        Maar de mensen die hier vaker komen weten ook dat vlak voordat de dame of heer die het geld komt ophalen voor het verblijf, er altijd spontaan wat campers gaan vertrekken!!!

Hier op de camperplaats zie je elke ochtend 2 rijen mensen staan.  De ene rij is voor de bakker, de andere voor het enige toilet hier.                             Ik ben blij dat ik alleen maar in de rij voor de bakker hoef te staan en te kijken naar de surfers die massaal met hun plank onder hun arm naar het strand gaan. Het is vloed en dan zijn wellicht de golven op hun best.  Wij pakken de fiets en gaan naar de grote zaterdagmarkt en struinen wat door de winkelstraat.  Via de haven en de vismarkt fietsen we weer terug, tussendoor even een plekje reserveren voor de lunch van morgen, en sluiten de dag af op het strand.

8-10

Het is vandaag onze 47 jarige trouwdag dus komen er diverse felicitaties via de app binnen. Ook op zondag is de bakker er weer maar hij heeft net als alle andere dagen, alleen brood en croissants dus doen we het zonder taart vandaag. Na het ontbijt een rondje op de fiets langs het meer van Hossegoor en op de terug weg lunchen op het terras aan het strand. Vanmiddag nog ff naar het strand, en morgen weer verder.

9-10

Vandaag Spanje in.

De snelste route door de Pyreneeën is de tolweg dus wijken we even af van ons “binnendoor” idee. De uitgezochte lokatie is Salinas de Añana, waar al duizenden jaren aan zoutwinning wordt gedaan. Het is een klein dorpje in de bergen met de camperplaats op 600 mrt hoog.

Ongeveer 200 miljoen jaar geleden, toen de continenten nog aan elkaar vastzaten, was het gebied rond de bekken van de Ebro namelijk overdekt met zeewater. Toen de continenten werden gescheiden bleven er grote zoutmassa’s achter. Door een geologisch effect, genaamd ‘diapirisme’ kwam al dat zout omhoog. Al zo’n 2000 jaar geleden werd dit minerale zout geëxploiteerd door de Romeinen. Pas in de jaren 70 van de vorige eeuw werd die activiteit -naar men dacht definitief- gestopt maar in het jaar 2010 toch weer hervat.

Salinas de Añana heeft zich ten doel gesteld om rond 2030 de zoutterrassen, die er oorspronkelijk waren, terug te hebben gewonnen. Dus er wordt hard gewerkt aan de renovatie om dit tot een toeristische trekpleister te maken.

Het gebied ziet er echt heel indrukwekkend uit en we maken de volgende dag een 5 km lange wandeling rond dit enorme terrein. Het water dat hier uit de bergen komt en het zout meeneemt bevat 250 gr zout per liter! De wandeling wordt afgesloten met ons eerste “menu del Dia” op het terras op het plein!

De plek waar we staan is echt prachtig, een locatie met 3 plekken en een toiletgebouw. Naast ons staat een stel uit Drenthe, zij zijn onderweg richting huis. We raken in gesprek en hij vertelt graag over zijn 2 Harley’s, een daarvan is uit 1943, achtergelaten door de Canadezen.

Aan de overkant van deze plek staan schapen echt super leuk met die bellen, maar wellicht zijn zij ook de reden van de vele vliegen hier.    Buitenzitten is niet echt heel rustig, maar ook in de camper zit het vol met vliegen! Geen idee hoe ze binnenkomen maar op mijn verzoek om weer te vertrekken reageren ze helaas niet, wellicht is mijn Spaans niet goed genoeg!  Maar de vliegenmepper spreekt gelukkig alle talen en kunnen we rustig slapen.

Morgen weer verder,

Liefs Arnold en Marjo

1. Hanneke:
    13 oktober 2023
    Wat een mooie verhalen weer. Lekker genieten en op naar Portugal. Liefs, Hanneke
  2. Claea:
    13 oktober 2023
    Heerlijk .. en wat een mooie en andere plekken op deze mooie aarde .. weer ontdekt .. olé zout in Spanje en wat een historie 😍😍😍 lekker genieten en tot pronto in Portugal 😍😍😍💫✨😁😘💝 liefs van ons Lex, Claea en Nola
  3. GrePi:
    14 oktober 2023
    Geweldige verhalen weer. Voor ons veel herkenning/herinnering. Maar zo zijn we toch een beetje op reis. 🥹 zeker ook met jullie mooie foto’s 👌. 💋💋van Greta &Pieter
  4. Hans en Carla:
    Prachtig, authentiek plaatsje.
    Ik zag op de kaart dat jullie in de buurt van Durango reden. Brengt hier ook weer wat vakantie herinneringen boven 😅. Tot nu toe volop genieten ( behalve voor de vliegen😝) en ga daar vooral mee door. Liefs uit Leiden
  5. Ilona:
    14 oktober 2023
    Leuk om te lezen en gelijk wat geschiedenis lessen😀 geniet van het prachtige weer!
    En alsnog gefeliciteerd🥂
  6. Hannie Ribbers:
    Weer een mooie blog, Nog gefeliciteerd met jullie 47 jarig huwelijk. 🎂🍷
  7. Bep van der Straaten:
    15 oktober 2023
    Wat een gaaf verslag weer. En zonder taart kan je toch ook trouwdag vieren. Nog even: als ik mij goed herinner gingen een stel Hollandse vissers speciaal naar de Ebro om hele grote karpers (?) te vangen. Tot snel weer. En geniet van dat prachtige weer.
  8. Dick en Vera:
    15 oktober 2023
    Allereerst nog gefeliciteerd met jullie 47 jarig huwelijk. Een mijlpaal inmiddels. En wat superleuk om jullie reisverslag te lezen en jullie te volgen. Ondertussen leren we nog wat van de geschiedenis van Spanje. Wel bijzonder dat het weer nog zo goed is, lijkt inderdaad wel een 2e zomer.
    En dat jullie niet de enigen zijn blijkt wel uit de animo voor de camperplaatsen.
    We kijken weer uit naar het volgende verslag. Lekker genieten samen!
    Liefs uit Rijswijk
  9. Elly en Richard:
    15 oktober 2023
    Wat weer een heerlijk reisverslag om te lezen. En wat is Labastide een prachtige plaats. De foto’s illustreren jullie verhaal heel goed. Prachtig weer maakt het compleet. En ja nog gefeliciteerd met jullie 47 jarig huwelijk. De foto van de visjes was zeker het eten van Arnold en het koffie blad met lekkers van Marjo. Heerlijk samen verder genieten. Groetjes uit een herfstig Rijwijk.
  10. Hans.:
    15 oktober 2023
    Hallo lieverds nog van harte gefeliciteerd met jullie 47 jarig huwelijk!!!Ik heb weer genoten van Jullie mooie reisverslag en foto’s!!!!Veel liefs uit Denhaag.🦋😘