We gaan naar Spanje

29 januari 2024 - Alhaurín de la Torre, Spanje

Na 2 maanden Altura, vertrekken we naar een nieuwe plek. Wij gaan naar Tavira voor een paar dagen. Het gebied rond Tavira is vooral bekend door de zoutwinning. We doen een dagje Tavira, ik ga nog even naar de barbier en we eten heerlijk india’s. De volgende dag op de fiets naar het ankerkerkhof op de Praia Barril bij Sante Luzia. Het treintje brengt ons over het natuurgebied Ria Formosa naar het strand. Hier liggen honderden ankers als een kerkhof in de duinen, ooit gebruikt bij de tonijnvisserij.

Maar voordat we Portugal verlaten stoppen we nog even voor 2 nachten op de CP van Vila Real de Santo Antonio. Een overvolle CP aan de Guardiana rivier die de grens vormt tussen Portugal en Spanje, maar we vinden een net verlaten plekje aan het water! Vandaag nog prima weer maar dat gaat de komende dagen wel anders worden.

Op 14 jan gaan we de brug over en rijden Spanje binnen, de klokken moeten weer een uurtje vooruit! De volgende stop is gepland in Matalascanas een CP aan het strand. Het grootse deel van deze cp is zand en vooral bijna nergens vlak maar een prachtige plek. Ik stop naast het strandjuttershuis van de beheerder en rij mezelf direct vast in het losse zand. Achteruit lukt niet meer maar gelukkig kan ik nog net vooruit wegkomen en ga op een andere plek staan met de voorwielen op een stukje beton! In de middag begint het te stormen en te regenen en ook de nacht is onrustig door het geschud, de stortregens en het zware geluid van de enorme golven! De volgende dag wisselen zon en regen elkaar regelmatig af, maar is de wind nog hevig.  Het is een bijzondere ervaring deze camperplaats, het voelt als een zanderige oase in een woestijn van witte vakantiehuisjes!

18-1, El Rocio.

Het is maar een klein stukje rijden maar deze plek willen beslist niet overslaan. Bij aankomst op de camping is het aardig weer in de middag maar in de nacht weer regen en wind. Op vrijdag zitten we een dagje binnen door de regen, maar vanaf morgen gaat het beter worden. Zaterdag ochtend is het fris maar strak blauw en het is een prachtige dag geworden. We wandelen naar een heel bijzonder plaatsje, alleen maar wegen van zand en tussen de huizen door veel gebouwen van Broederschappen (Hermandad). Al deze Broederschappen zijn gewijd aan de maagd van El Rocio.

Op zondag zijn er diverse processies van Hermandad’s die naar de kerk gaan van de maagd van El Rocio, vooraf gegaan door knallend vuurwerk en mannen die op een trommel slaan en met de andere hand een fluit bespelen!

22-1 Coripe.

Vanuit Rocio moet je dezelfde weg terug omhoog en dan onder Sevilla door. Al snel rijden we een prachtige route door de bergen en komen rond 15:00 aan op de CP van Coripe, die helaas vol staat. Maar we prakken de camper tussen 2 picknick banken in en blijven staan. Tegen 17:00 rijd er alsnog iemand weg en hebben we een plekje. Deze plek is echt heel bijzonder, elke van de 5 plekken zijn service plekken. Dus grijs en zwart kunnen op je "eigen" plek geloosd worden en er is water! Electra is wel voorzien maar afgesloten en dat alles is gratis!

De volgende dag op de fiets naar beneden naar het voormalige station van Coripe. naar de de Via Verde de la Sierra. Dit is een voormalige spoorlijn, en fietsen we in richting Olvera, onderweg passeren we 19 tunnels! Op de terugweg zien we de vale gieren en dwergarenden cirkelen boven de bergen, en na 50 km komen we ff bij op het terras van de lokale kroeg.

Donderdag 28-1 aankomst op de CP in Ronda, installeren en onderuit in het zonnetje. Vrijdag stappen we op de fiets naar het centrum van Ronda, stallen de fietsen en wandelen het centrum in via de lange winkelstraat. Er worden veel winkels bezocht en wat dingen gekocht. Dan via de oude arena naar de Puente Nuevo die de verbinding is tussen de oude en de nieuwe stad. Echt heel indrukwekkend om deze 98 mtr hoge brug over de kloof, uitgesleten door de rivier Guadelevin te zien. Tussendoor genieten we van de tapas en een wijntje.

Zaterdag wasdag en camper onderhoud en genieten van de ☀️ Op zondagochtend naar de markt in Ronda en klaar maken weer voor vertrek morgen.

Lieve groetjes Arnold en Marjo

1. GrePi:
    29 januari 2024
    Ondanks Polarsteps is het mooi om al jullie belevenissen in een marnold blog te lezen. En de foto’s niet te vergeten 🙏 Nu nog wachten op je “vlog” met de drone😉
  2. Hannie Ribbers:
    👍 Weer een mooi verslag.
  3. Karin, Kenn en Ijeoma:
    30 januari 2024
    De foto's ondersteunen jullie verhaal keer op keer!
    xxx van ons
  4. Hans en Carla:
    30 januari 2024
    Indrukwekkend die herdenkings plek in de duinen met al die ankers. Inmiddels weer door en dat lezen we volgende keer weer.
    Blijf voorzichtig én geniet xx
  5. Hans.:
    Hallo lieverds.
    Wederom weer genoten van jullie reisverslag en foto's blijf genieten doe voorzichtig en tot het volgende verslag.xxxx
  6. Elly en Richard:
    30 januari 2024
    Wat weer een indrukwekkend verhaal met prachtige foto’s.
    Een hele andere wereld waar jullie nu leven. Heerlijk blijven genieten saampjes. Lieve groetjes van ons tweetjes
  7. Hanneke:
    30 januari 2024
    Jullie kunnen een boek uitgeven straks icl.foto reportages. Wat een belevenissen wij hier in Ned.regenen stormen brr dus neem wat zon mee naar rijswijk tog.. gr han
  8. Vera:
    2 februari 2024
    Wat een heerlijke verhalen weer, we hebben genoten en herkenbare plekken kwamen in onze herinnering naar boven. Heeeeeel veel mooie dagen nog, geniet er van en heel veel liefs van ons. Dick en Vera

Jouw reactie