Terug op bekende grond

24 november 2023 - Altura, Portugal

3-11

Na 4 nachten op de camping in Abrantes rijden we de N2 weer op en passeren we bij kmp 365 het geografische middelpunt van Portugal, een enorme naald markeert deze plek. Geleidelijk begint het weer beter te worden en zien we de zon regelmatig. Op de weerkaarten zien we dat op de hoogte van Lissabon het weer goed is dus zakken we verder de N2 af.

Even voorbij Mora verlaten we bij kmp 480 de N2 en rijden we naar Coruche. We zijn hier vaker geweest maar nooit geweten dat Coruche bekend is omdat hier circa 3 miljoen wijnfleskurken per dag worden gemaakt! Regelmatig halen wij ze uit de heerlijke Alentejo wijnen! We staan hier 1 nacht illegaal naast de camperplek omdat deze wegens een verbouwing gesloten is. We zijn niet weggestuurd maar vertrekken toch de volgende dag  maar en rijden terug naar de N2. Het komende stuk van de route voert ons door eindeloze bossen met kurkeiken, soms afgewisseld door enorme olijven plantages en onderbroken door prachtige oude kleine dorpjes waar soms de weg zo smal is dat de doorgang met verkeerslichten wordt geregeld.

Bij kmp 608 verlaten we de N2 voor een overnachting aan het Barrgem de Roxo, een enorm waterreservoir gemaakt om de landbouw in de Alentejo van water voorzien. Het is inmiddels prachtig weer geworden dus gaat de bbq naar buiten en gaat de “platte kip” erop! In een huisje aan de oever van het meer woont een oude geitenhoeder die regelmatig langs komt met zijn kudde. Ook loopt er een grote hond rond die erg nieuwsgierig is en ons erg aardig vindt, maar wellicht heeft dit ook te maken hebben met de geur van de kip! Omdat het ook de nieuwe dag weer prachtig weer is besluiten we nog een dagje te blijven. De andere camper vertrekt dus blijven we alleen achter, maar het is prima. Na een wandeling langs het meer gaat de bbq weer aan en genieten we van de rust en de zon.

9-11

Met de zonnebril op gaan we weer op weg en is de natuur onderweg door het zonnetje nog mooier. In Ameixial scoort Marjo de laatste N2 stempel en even voorbij Sao Bras de Alportel verlaten we bij kmp 722 de N2 en slaan linksaf richting Tavira. Het reisprogramma is wat aangepast omdat we gisteren hoorden dat Hannie en Piet mede door het slechte weer onderweg al in Altura zijn aangekomen, en komen wij halverwege de middag daar ook aan. Na een geweldige ontvangst parkeren we de camper naast die van Hannie en Piet en gaan we aan de borrel, we zijn er weer!

14-11

Marjo is jarig en we worden door de buren verrast met slingers, ballonnen, taart en champagne! Het wordt een gezellige dag en doen aan het eind van de dag maar weer ’s een borreltje met elkaar.

Het is echt elke dag prachtig weer ,we fietsen, gaan naar het strand, doen boodschappen en eten regelmatig even wat beneden, en zo doet iedereen zijn eigen ding op de dag. De dames gaan naar de kapper in Altura, ik plak mijn lekke band en laat mijn haar knippen bij de plaatselijke barbier! Omdat Hannie en Piet hun luifel met zijkant hebben uitstaan, sluiten we daar met een drankje bijna dagelijks de dag af en doop ik hun “tent” om in het “Praethuus”

Op een nacht begint het te hard te waaien en worden we wakker gehouden door onze klapperende luifel en om 5:00 uur gaan we eruit om alles in te pakken en kunnen we weer verder slapen, maar gaat de volgende ochtend ook het Praethuus even plat! De komende dagen gaat de temperatuur door de wind uit het noorden wat omlaag maar blijft het wel prachtig weer.

Maar dat gaat ons er niet van weerhouden hier de feestdagen door te brengen want we vermaken ons hier prima. Er is genoeg te zien en te doen, en is het heel gezellig en rustig.

In Nederland is het na de verkiezingsuitslag wat onrustiger geworden, maar heeft de kiezer gesproken, dus nu formeren en aan de slag!

Liefs Arnold en Marjo

1. Hanneke:
    24 november 2023
    Blij voor jullie mooi weer geniet ervan. Ja we gaan zien wat het gaat worden met de uitslag van wo.22/11.

Van harte alsnog zelfde dag als mijn pa lol.
  2. GrePi:
    24 november 2023
    Hier GrePi vanuit een vandaag winters Wernhoutsburg. Leuk om dan zonnige verhalen te lezen. Geniet! En doe Hannie & Piet de groeten van ons.💕 We zagen veel voor ons bekende plekken langs de N2. 🙏
  3. Hanneke:
    En nu lekker genieten van het betere weer. Liefs, Han. 😘
  4. Hans en Carla:
    Hoi lieverds
    Klinkt weer lekker allemaal, dus geniet van de ☀️ terwijl hier winterse buien vallen.
    😘
  5. Karin, Kenn en Ijeoma:
    25 november 2023
    Jullie zon, wij binnenkort sneeuw? Ach, alles heeft z'n charme!
    Laten we allemaal genieten, waar we ook zijn!
    XXX
  6. Nicolette Blok:
    25 november 2023
    Altijd weer fijn om op een bekende plek te landen hè! Ziet er weer aantrekkelijk uit met die zon🌞
    Gewoon doorgaan met genieten 😘
  7. Lex en Claea:
    25 november 2023
    We lezen een soort van “Home sweet home” -gevoel: terug op een mooie en gastvrije locatie. Veel plezier en genieten...! Liefs van ons uit Dordt 😘😘😘
  8. Selma Knulst:
    25 november 2023
    Zon, zee, verplaatsbare woning, bbq en wijn.
    Hoe eenvoudig kan een heerlijk bestaan zijn.

Geniet ze.
    Groetjes van ons
  9. Laura:
    27 november 2023
    Goed om weer wat van jullie te lezen! Veel plezier komende tijd. Groetjes !