Herfst

27 oktober 2023 - Vila Pouca de Aguiar, Portugal

12-10

Met prachtig weer rijden we via de snelweg naar Palencia. Een prima plek met alles er op en eraan inclusief een supermercado aan de overkant bij de benzinepomp. De eigenaar van deze bijzondere “Route 66” achtige benzinepomp is ook de eigenaar van de super en de camperplaats! Hier kunnen weer wassen worden gedraaid en gedroogd! En dat laatste is best ff belangrijk want de komende dagen gaat het weer veranderen en gaat het hier regelmatig regenen.

Maar het veranderende weer houdt ons niet tegen om de echt prachtige kathedraal te bezoeken. Dit is de op 2 na grootste kathedraal van Spanje met een echt heel imposant orgel en een prachtige crypte. De bouw van dit 127 mrt lange gebouw is gestart in 1321 en heeft 195 jaar geduurd, maar ze hebben er ook iets moois van gemaakt!

We sluiten de dag af met een wijntje en wat tapas en zijn net op tijd terug bij de camper als de eerste druppels vallen. Ook de volgende dag is het weer wat minder en is het een prima dag om de camper eens even op te ruimen en schoon te maken van binnen. Halverwege de middag is dat klaar en is het ook weer droog, dus wandelen we naar de bar aan de overkant voor een wijntje op het terras. Het is in hier gebruikelijk dat je bij elk drankje een gratis hapje geserveerd krijgt en dat is vandaag een schaaltje met paella met vis! Dus na 2 wijntjes en voor mij dus 4 schaaltjes, heb ik wel gegeten!

Zondag naar de stad en op het Plaza Major is een rommelmarkt!! Bij de eerste de beste kraam is het al raak, we kopen een oude leren halsband met zo’n belletje eraan die de schapen hier om hebben. Voor aan het hek van het tuinhuis!!!  Via de “bar aan de overkant” met een drankje en een hapje, weer terug naar de camper die daarna even naar de wasserette gaat hier op de camperplaats.

16-10

Na een hele nacht regen vertrekken we ook in de regen naar onze laatste stop in Spanje.

San Adrian del Valle, is een bijzondere plaats met wat ooit de grootste wijnkelders van Spanje zijn geweest. We wandelen door het bijna uitgestorven en vervallen dorpje naar de kilometers lange grotten die in de leembergen zijn uitgegraven. Hier wonen in deze tijd van het jaar nog maar 60 mensen en zijn we mede door het weer snel uitgekeken.

Na het ontbijt met verse vijgen uit de boom bij de CP, vertrekken we naar Braganca, een ons bekende locatie aan de voet van het kasteel, en rijden we Portugal binnen. Het eerste gedeelte via de Autovia en het laatste stuk dwars door de bergen. Een prachtige rit door de in alle herfstkleuren getooide bossen. Hier groeien veel walnotenbomen maar echt heel mooi zijn de kastanjebomen waaraan als groene bloemen de (tamme) kastanjes groeien. Na installatie op de camperplek houdt de regen ons de rest van de dag binnen.

De nieuwe dag begint droog maar fris, Braganca ligt op 660 mrt hoog, dus gaat de korte broek vervangen worden door een lange! Op naar het centrum voor een data (internet) kaartje voor de komende tijd en het afdrukken van wat foto’s voor het prikbord. Op de terugweg even heerlijk gegeten bij het restaurant binnen het kasteel, bekend voor zijn gerechten met wildzwijn vlees! Vannacht weer veel regen en ook de dag begint ermee, dus stellen we ons vertrek uit. Het voelt niet goed om veel bergkilometers te maken in de stromende regen.

20-10, vertrek uit Braganca en na gas en diesel tanken op weg naar de volgende uitgezochte stop in Vilartao. We missen de geplande route en rijden over een “witte” weg weer dwars door de bergen waar zon en regen elkaar afwisselen! Ik vind het echt prachtig, maar mijn bijrijdster een stukje minder! Na vast te zijn gereden in de te smalle straatjes van het dorp, worden we geholpen door de lokale bevolking, om ons weer de juiste richting wijzen naar de camperplaats.

De uiterst vriendelijke uitbater van de CP wijst ons een plekje aan, en nodigt ons uit voor een glaasje port. Hij brengt de volgende ochtend het vers en nog warme brood aan de camper, waarna wij gedag zeggen en op weg gaan naar Vidana do Castelo. Hier vlak bij wonen Claea en Lex (broer van Marjo) samen met Nola de hond. Zij hebben hier tijdelijk een huis gehuurd in het plaatsje Anha. Omdat het niet mogelijk is om in zeer nauwe straatjes bij het huis te komen, parkeren we de camper op Praia do Cabadelo, een CP aan de monding van de rivier de Lima. Lex komt ons hier ophalen voor een tour door de tuin en het huis. De champagne op het weerzien gaat door en we sluiten de dag daar af met een heerlijke maaltijd!

In de nacht en ochtend weer veel regen maar als Lex en Claea ons komen halen voor een tour in de omgeving is het droog en dat blijft ook zo. Lunchen aan het strand van Modelo en koffie in het hele leuke plaatsje Caminha.

Maandagochtend regent het weer flink , maar ook nu weer wordt het droog als we met elkaar op weg gaan naar de enorme markt in Pont de Lima. En als het zonnetje doorbreekt doen we nog een tapas en een drankje op het terras. Op de terugweg nog even genieten van het geweldige uitzicht van af de Poussada over Viana do Castelo en de kerk Santa Luzia.

Het waren super gezellige dagen met elkaar, komende week vertrekken Claea, Lex en Nola weer richting huis en wij gaan morgen terug naar Chaves om daar na een paar dagen te gaan beginnen aan de N2 route dwars door Portugal!

Liefs Arnold en Marjo

1. Bep van der Straaten:
    27 oktober 2023
    Wat een prachtige rit. Jullie verwennen jezelf met lekkere hapjes en drankjes en dan ook nog fijne dagen met familie. Trek je niks van die regen aan. Je zit in je eigen huis. Het is hier ook geen fijn weer.Kachel aan. Ik ga N2 opzoeken. Heb het idee dat wij dat ook hebben gedaan. 💕
  2. GrePi:
    27 oktober 2023
    Heel even dachten wij: voor wie is die halsband🥺 Maar het kwam goed. Voor ons verder weer veel herinneringen in jullie blog. En het weer, na regen komt zonneschijn 🌞 En genieten doen jullie toch wel💕🙏
  3. Laura:
    27 oktober 2023
    Fijn om te lezen dat het zo goed gaat met jullie. Jullie genieten volop en maken er wat van. Veel plezier in Portugal!
  4. Hannie Ribbers:
    27 oktober 2023
    Na regen ☂️komt toch steeds weer zonneschijn🌞. Jullie hebben deze week alweer veel gedaan en gezien. Leuk om het te lezen. En al dat lekkere eten. 😋 veel plezier nog.
  5. Anneke Overvoorde:
    Genieten van leuk reisverslag en foto's. Thx. Liefs Anneke
  6. Nicolette Blok:
    27 oktober 2023
    Superleuk!! Hoop dat de regen jullie nu met rust laat
  7. Hans en Carla:
    27 oktober 2023
    Jullie laten je door de regen niet weerhouden om bijzondere plekjes te ontdekken én Lex,
    Cleae en Nola te bezoeken TOP
    En dan ook nog, naast de tapas, wat hapjes uit de bomen te kunnen plukken, maakt het tot een feestje. Nu aan de mooie tocht door Portugal beginnen . LIEFS van ons
  8. Vera:
    28 oktober 2023
    Hallo lieve mensen, wat een heerlijk verhaal weer, ik zie alles levendig voor me. En wat een belevenis door die kleine straatjes, was iedereen in de wereld maar zo hulpvaardig en vriendelijk!!
    Naast veel regen gelukkig ook veel gezellige eten en drinken en regelmatig een zonnetje.
    Wij wensen jullie een mooie reis door Portugal en we kijken weer uit naar nieuwe verhalen.
    Liefs Vera en Dick
  9. Paul de Klerk:
    28 oktober 2023
    Hi Arnold en Marjo.
    Als ik die prachtige foto's zie dan is het alleen maar genieten.
    Jammer van die regen , maar wat nu valt valt morgen niet is mij altijd gezegt.
    Laat we daar maar vanuit gaan.
    Geniet ervan, wij doen het via jullie blog.
    Een goed verhaal.

Groetjes Hennie en Paul.
  10. GrePi:
    29 oktober 2023
    Heb je de rauwe ham gevonden in Chaves?
  11. Elly en Richard:
    1 november 2023
    Hallo lieve buurtjes. Wat weer een heerlijk verhaal om te lezen.
    Echt Arnold jij zou een boek met reisverhalen kunnen schrijven.
    Je schrijft op een zo gedetailleerde manier dat de lezer zich er bijna elf waant. Blijf heerlijk genieten en hopelijk weinig regen.
    Veel plezier saampjes. Tot het volgende verslag. Zo leuk.
    Lieve groetjes Elly en Richard.
  12. Arnold en marjo:
    1 november 2023
    iedereen weer bedankt voor de leuke en lieve reacties