Regen en de N2

6 november 2023 - Coruche, Portugal

Ik had er werkelijk geen idee van dat er zolang zoveel regen kan vallen. Sinds we Portugal zo’n 20 dagen geleden zijn binnengereden regent het bijna onafgebroken. Ik moet daarbij wel zeggen dat 70% met name ’s nachts valt zodat er overdag nog wel droge momenten zijn om wat te bezichtigen. Nou hoor ik je zeggen dat dat dan best mooi is als het ’s nachts valt, ware het niet dat het dan vaak zo hard regent dat door het lawaai op het camperdak er van slapen niet veel komt.

Genoeg over de regen, nu even een stukje over de route die we gaan rijden.

Kort voor ons vertrek van deze reis kregen we van onze lieve bovenbuurvrouw Ied van As een boek over Portugal, geschreven door een achternichtje van haar. In dit boek beschrijft ze de N2 route die ze zelf met haar camper heeft gereden. De Estrado Nacional 2, de N2, is in 1945 aangelegd en loopt van Chaves in het noorden tot aan Faro aan de zuidkust, en is met zijn 738,5 km de langste weg van Portugal. In 2020 bestond de weg 75 jaar, reden voor de Portugese toeristenorganisatie om de Rota N2 te lanceren, waarbij hele stukken weg werden opgeknapt en bijna de hele weg om de 100 mtr is gemarkeerd met witte paaltjes met daarop de afstand vanaf kilometerpaal 0 in Chaves. Ook heeft men bedacht dat je op het Office de tourisme in Chaves een N2 paspoort kunt ophalen. Hierin kun je de speciale N2 stempels laten zetten en deze zijn in heel veel plaatsen te halen bij de VVV, gemeente, brandweer maar ook vele restaurants en cafe’s. Inmiddels heeft Marjo er al een flink aantal verzameld!

24-10

We vertrekken in de stromende regen vanuit Viana do Castelo naar Chaves.

De N103 gaat dwars door de bergen en onderweg zien we overal uit de bergen het water stromen en worden kabbelende beekjes veranderd in woeste stromen water. Maar zonder problemen bereiken we Chaves en parkeren op de CP.

Chaves is een mooie plaats dicht bij de Spaanse grens met een kasteeltoren en 2 grote forten en door de Romeinen aangelegde bruggen en thermische baden. Buiten bij zo’n badgelegenheid komt er 24 uur per dag water van 73gr uit een uitloop! Naar men zegt goed voor de darmen en heilzaam tegen reuma! Nadat we de stad hebben bezichtigd en het paspoort opgehaald vertrekken na 3 nachten voor de start van de N2 route!

De navigatie wordt nu bepaald door de route uit het boek en de kilometerpaaltjes langs de weg.

Onderweg krijgen we een tip over een aanstaand feest in Vila Pouca de Aguilar dus stoppen we daar, en belanden op een parkeerplaats in het dorp. We zijn bij kmp 38!

De volgende dag op naar het “feest” in de Mercado, helaas is het niet veel meer dan een verzameling locale producten als kastanjes, walnoten en veel bospaddestoelen. Heel leuk maar we hadden er vooraf een iets ander voorstelling van. Na een regennacht door na kmp 88 in Peso da Regua voor een prachtige plek aan de Duro!

De wandeling langs de boulevard brengt ons via de aanlegsteiger van de cruiseboten, dan door het dorp, langs het station waar in het seizoen een stoomtrein vertrekt voor een reisje langs de Duro, terug naar de camper.

31-10

Het lijkt een droge dag te worden en na een korte rit stoppen we even in Lamego (kmp 104), voor een bezoek aan  “Sanctuaria de Nossa Senhora dos Remidos”. We besluiten de 700 treden die naar het heiligdom leiden, te laten voor wat ze zijn en nemen genoegen met de foto.

Door naar Viseu, de grootste stad aan de N2, (kmp 170) voor een CP in de stad waar we nog net een plekje vinden. Het bureau de Tourisme is op het plein bij de kathedraal en nou wil het in Portugal vaak zo zijn dat de kathedraal op een hoog punt in de stad ligt. Het wordt dus een hele klim!          De terugweg gaat via de shoppingmall die we verlaten met een nieuwe jas voor Marjo. Terug bij de camper gaan  we aan de bruinebonen met spekjes en groente, naar een recept van Greta, past goed bij dit weer.  Want ook de komende nacht brengt ons heel veel regen maar nu begeleid door een storm waardoor we flink door elkaar worden geschud. Zal een gedeelte van de Storm Ciarán zijn die ook in Nederland huishoudt de volgende dag.

Via een stop in Vila Nova de Poiares  (kmp 248) volgen we de N2 verder tot Abrantes (kmp 407) aan de Taag. De municipal wordt onze plek voor de komende dagen en is er weer even tijd voor een rust en schoonmaak dagje. De camping heeft wel een wasmachine maar geen droger en dus is wassen het met dit vochtige, weer geen optie.

Maar rijdend over deze prachtige route over hoge bergen en diepe dalen, onderweg onze waterflessen vullend met kristalhelder bergwater, genieten we van de prachtige natuur, de schilderachtige dorpjes, geweldige vergezichten en is de regen snel vergeten!

Liefs Arnold en Marjo

1. Hanneke:
    6 november 2023
    Je schrijft zo beeldend optie een boek schrijven. Jammer van de regen hopelijk later droger weer.
  2. GrePi:
    6 november 2023
    Hoi Marnold. Die N2 stempels maken het dan nog leuk. Ook hier regen, regen, regen.
    Die bruine bonen van Greta zijn hier ook nog steeds favoriet. We zijn vandaag maar naar de Bosrand (kerstwalhalla) geweest om ideeën op te doen. Veel plezier daar en liefs van ons. Greta&Pieter👍🌻🌻💕
  3. Selma Knulst:
    6 november 2023
    Weer dank voor het meebeleven van jullie reis. Ik hoor de regen op het dak, zie de bergen en mooie plekken.
    Inderdaad beeldend (Han)
    Wel jammer dat jullie zoveel regen hebben (had je ook hier kunnen blijven 🤣🤣) maar dan ontbreken de bergen en mooie plekken weer.
    Ach, achter de wolken schijnt de ☀️
    Na 🌧 komt ☀️
    Dus het gaat wel komen hoor.
    Veel plezier en zonnige dagen toegewenst.
    😘😘😘
  4. Selma Knulst:
    6 november 2023
    Inderdaad heel beeldend (Han)
    Ik hoor de regen op het dak, zie de bergen en stroompjes water over de weg. Enz.....
    Behalve de nwe jas van Mar. Dus een foto!!

Geniet ze.
    Na 🌧 komt ☀️
    Achter de ☁️☁️ schijnt de ☀️

We kijken uit naar het volgende stukje.....
    😘😘
  5. Karin, Kenn en Ijeoma:
    6 november 2023
    Ben benieuwd naar je jas Marjo..heb je je aan je wens gehouden of is het toch een andere geworden?
    En Arnold, er schuilt een leraar in je als ik al je stukjes zo meelees😉❤️
  6. Laura:
    6 november 2023
    Ja jongens, het is echt herfst hè? Maand geleden loop je nog in je jurk en nu zitten we met onze trui aan. Hopelijk kunnen jullie snel beter slapen. En zo niet, dan een siësta elke dag :) wij gaan komende week de herfst spullen veranderen naar Sinterklaas
    Liefs van hier
  7. Nicolette Blok:
    6 november 2023
    Prachtige plekken ..en balen van het vele water dat naar beneden komt..een troost.. hier niet anders

Storm inmiddels overleefd??
  8. Hannie Ribbers:
    6 november 2023
    Jammer dat de zon er niet bij is.
    Zo te lezen hebben jullie een prachtige route en de foto's liegen er ook niet om, mooi hoor.
    Hoe de bruinebonen met spekjes smaken dat wil ik ook wel testen. 😋
    Over een paar weken wil ik graag een kookles van je.
    Groeten vanuit een eindelijk droog Spanje.
  9. Elly en Richard:
    7 november 2023
    Wat jammer van het slechte weer, maar hier is het niet anders.
    Toch hebben jullie mooie plekken gezien en waarschijnlijk ook weer lekkere dingen gegeten. De foto’s zijn weer prachtig zodat we een beetje mee kunnen genieten. Nu luitjes op naar de zon. Goede reis verder. Groetjes
  10. Hanneke:
    7 november 2023
    Nog ff doorbijten met de regen. Uiteindelijk rij je de zon tegemoet. Was weer een gezellig verslag en mooie foto’s. In gedachte rijdt iedereen met jullie mee. Liefs, Han.
  11. Hans en Carla:
    7 november 2023
    Ondanks het weer, zijn het mooie foto's. Een prachtig landschap om doorheen te rijden en jouw verhaal erbij maakt het compleet.
    Ga net zolang stempels halen tot jullie de ☀️ zien.
    Liefs uit een nat Leiden
  12. Dick en Vera:
    8 november 2023
    Was weer een genot om jullie verslag te lezen. Zoals iedereen al zei, jammer van het weer maar daar is helaas niets aan te doen. Ik lees gelukkig ook heel veel leuke dingen. Genieten dan maar van die dingen en de vrijheid, dan genieten wij van jullie verslagen.
  13. Dinysonneveldt:
    9 november 2023
    Hi lieverds , zo jammer van het weer maar zuidelijker wordt het mooier , hoorde ik van Cila m’n nicht die daar woont en even een paar dagen hier was . Maar wat een natuur en ruimte daar, prachtige foto’s weer van jullie zodat wij het hier mee kunne n beleven . 🙏ik geniet van jullie verhalen , alsof we meerijden zo wordt het geschreven . Blijf goed uitkijken en geniet van elkaar en al het moois daar.