Tussenweek

19 april 2020 - Herbeval, Frankrijk

ik had er nog nooit van gehoord tot van de week onze minister president dit woord gebruikte voor de periode tussen de huidige en de komende persconferentie in. Een mooi woord en ik denk dat “tussenweek” samen met “coronavirus” en “intelligente lockdown” aan het eind van dit jaar genomineerd gaan worden voor het woord van het jaar!
Maar het zijn ontegenzeggelijk voor iedereen heel bijzondere en lastige tijden.
Maar ik ga jullie even bijpraten over onze “tussenweken” hier in Eps.

Omdat het volgen van de ontwikkelingen in Nederland niet meer alleen te doen zijn met ons beperkt internet tegoed, bedacht ik om een “vakantie “ abonnement te nemen op Canal Digitaal. Tenslotte had ik al een smartcard, een ontvanger en een schotel dus alleen even een belletje en het abonnement was in “notime” geactiveerd! Maar helaas geen beeld, dus weer even bellen en dan blijkt dat zowel de kop van de schotel als ook de ontvanger wat gedateerd te zijn en dus niet meer geschikt! Oplossing was om een “vakantie pakket” te kopen wat een paar dagen later keurig wordt afgeleverd aan de poort.
Ik heb wel even een goede dag nodig gehad om alles te installeren, maar nu kunnen we alle kanalen en persconferenties ontvangen en blijven we op de hoogte van de situatie in Nederland en de rest van de wereld.
Door het prachtige weer gaat de natuur razendsnel en staan rond de Pasen de kers, pruim en appelbomen in volle bloesem, echt een prachtig gezicht.
Maar de paasdagen zijn, net als voor iedereen, even anders dit jaar. We zitten samen aan de ontbijttafel, wel met matzes en champagne, maar zonder familie en vrienden en helaas zonder de advocaat die door Carla en Hans zou worden meegenomen maar die niet meer hierheen kunnen komen.
Maar we hebben niets te klagen, hebben het samen nog steeds gezellig en prima naar ons zin, het weer is top, 2 keer per dag is er een vogelconcert, doen regelmatig een ochtendwandeling, kunnen boodschappen doen en hoeven ons niet te vervelen. Inmiddels is de voorjaarsschoonmaak klaar in het huis en hebben we samen de voormuur van de schuren weer witgemaakt en zijn diverse tuinklussen geklaard. En de eerste zwaluwen zijn gesignaleerd dus de zomer komt eraan!
Regelmatig doe ik een socialdrink bij de buurman, die op zijn beurt dan dan weer een klusje voor me heeft! Ik denk dat hij er zo voor zorgt dat ik weer terug kom, wat ik ook begrijp omdat hij nu ook niemand meer ziet. Maar ik vindt het geen probleem, we doen zijn boodschappen en z’n klusjes, drinken en praten wat en dat is ook weer goed voor mijn “Frans”.
Zelf zijn we gelukkig nog helemaal gezond en voor zover bekend heeft niemand van familie, vrienden of bekenden last van het coronavirus. Neemt niet weg dat er niets gebeurt op het gezondheidsvlak, in de afgelopen periode zijn diverse familieleden en vrienden ziek geworden en voor onderzoeken in het ziekenhuis opgenomen, maar gelukkig inmiddels ook weer thuis. Helaas met niet voor iedereen goede uitslagen en dus nog vervolg behandeling(en)! We wensen een ieder het allerbeste!

Afgelopen week hadden wij ook onze eerste ervaring met een “livestream” van een afscheid van een bekende van ons, heel bijzonder maar ook mooi dat je erbij kunt zijn.
De “lockdown” hier in Frankrijk is in elk geval doorgezet naar 11 mei en zitten we hier nog wel even, maar heel fijn is dat we regelmatig kunnen (video)bellen met familie en vrienden en zo nog even bij elkaar te kunnen zijn.
Dinsdag a.s. is na de “tussenweek” de nieuwe persconferentie en volgens mij hebben veel mensen nu de hoop dat de maatregelen wat af gaan nemen. Uiteraard hopen wij dat ook maar ik denk dat dit allemaal nog wel even op zich gaat laten wachten, we zijn er echt nog lang niet!
Blijf voorzichtig, let op jezelf, elkaar en daar waar mogelijk ook op anderen,
heel veel liefs van ons
Arnold en Marjo

1. Karin:
    19 april 2020
    Hee lieverds,
    Vanuit onze "tussenwoning" een reactie!
    Wat fijn dat jullie alles kunnen zien vanuit Nederland...ook al gehoord over Woningdag? Dat word ook zo'n woord waar op gestemd gaat worden. Alleen wel als slechtste woord van de het jaar :-)
    Ook hier wordt uitgekeken naar dinsdagavond, Ijeoma omdat ze nu toch wel een beetje klaar is met niemand zien en ik om te kijken of de gemaakte onderwijsplannen dan voldoen of dat ik ze in de vakantie nog ga aanpassen.
    Wat het ook wordt, we zijn er inderdaad nog lang niet.
    Maar gelukkig zijn jullie veilig daar, houden zo!
    Dikke knufffffffff
  2. Hanneke:
    20 april 2020
    Blijf lekker genieten op jullie eigen stekkie. Niets te zoeken in de buitenwereld. Tot bels. Dikke kus.
  3. Hans.:
    20 april 2020
    Hallo lieverds wat fijn dat we weer een beetje op de hoogte zijn en dat het gelukkig allemaal ondanks alles goed met jullie gaat.En ook fijn om te lezen dat het met Karin ook goed gaat.En met Tilly en mij gaat het gelukkig ook nog steeds goed dus dat moeten we maar zo houden.Ja en dan zitten we nog steeds met die 1,5 meter regel ik vind dat nog steeds een dingetje maar een cafe bij mij in de buurt heeft daar alweer wat op gevonden en daar kunnen nog steeds het zelfde aantal personen komen zoals voor de Corona alleen dat zijn dwergen die worden toegelaten.Lieverds ik vind het fijn voor jullie dat je alles kan volgen wat er in Nederland gebeurd.Arnold/Marjo Tilly en ik wensen jullie nog een veilig en gezond verblijf op jullie vertrouwde stekje en wij wensen al jullie volgers ook veel gezondheid en geluk toe en net wat Mark ook iedere keer zegt hou vol!!!!Groetjes en een dikke knuffel Hans&Tilly.xxxxxx
  4. Hans Pesant:
    20 april 2020
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en nu ook tv kunnen kijken. Is af en toe een fijne afleiding, na al dat corona nieuws en alle bla,bla van deskundigen.
    Wij wisselen een paar dagen tuin(zonder tv) en thuis(met tv) af en dat bevalt prima.
    Vandaag eten laten bezorgen om de restaurants af en toe te helpen, terrasje pakken ed. kan toch niet, dus dan daar maar geld aan spenderen.
    Liefs en hopelijk gaan de grenzen gauw weer open, zodat we ook nog even naar Eps kunnen
  5. Hans Pesant:
    20 april 2020
    En....... het woord voor 2020 wordt volgens mij "raamknuffelen"
    Iedereen doet het en vooral voor de ouderen in verzorgingshuizen is dat de enige optie
  6. Hans Pesant:
    Volgens mij wordt het woord voor 2020
    "raamknuffelen". Iedereen doet het en vooral voor ouderen in verzorgingshuizen is dat de enige contact mogelijkheid.
    Of.......coronadefilé, wat veel voor jarigen wordt gedaan
  7. Laura:
    23 april 2020
    Wat leuk om weer een verhaaltje te lezen. Email was bij de ongewenste post terecht gekomen..oeps.
    De kinderen vonden het leuk om te videobellen hoewel hun spanningsboog nog slechter is dan normaal hahhha. Beowulf wilt wel een keertje naar Eps toe zei hij. Hij vond de tuin fantastisch! Heerlijk zo'n vogelconcert.
    Gelukkig zijn de meeste klusjes gedaan en kunnen jullie lekker genieten van de zon.
    Beetje televisie kijken is ook fijn. Ze hebben het dinsdag goed uitgelegd. Kids waren blij. Ze willen graag met hun vriendjes spelen. Novia vroeg over de 1.5 op school. Na wat uitleg zei ze alsnog dat ze een kindje op afstand houdt ... namelijk Zoe want die vindt ze niet aardig! Hahaha.
    Ik las dat de scholen na de vakantie in Frankrijk ook weer open gaan? Stapje voor stapje terug naar 'normaal' of iets wat daarop lijkt.
    Hier gaan de kids morgen naar papa toe voor een 'vakantie'.
    Oh ja, we waren vandaag boeren (zei novia) want we hebben de zaadjes gezaaid van de tomaat & komkommer. Eerlijk verdeeld want Noof is gek op tomaten en Beowulf op komkommer.
    Liefs van hier ! xxx