“Lockdown” in Eps

5 april 2020 - Eps, Frankrijk

Omdat we nu al 3 weken in Eps zijn maar ook omdat het plan van ons om 15 april naar huis toe te gaan er zoals het er nu uitziet voorlopig niet van gaat komen, heb ik bedacht om maar weer even een nieuw blog te openen. Dan blijven jullie op de hoogte van ons hier in Eps en in deze voor iedereen heel bijzondere tijden.

Even terug naar het begin, samen met Carla en Hans hebben op 15 maart het huis uit zijn “winterslaap” gehaald, gelukkig zonder winterse schade maar net als buiten is het ook binnen heel erg vochtig! Toen we hier heen reden was het ons al bekend dat in Frankrijk al veel beperkende Corona maatregelen waren genomen, scholen, restaurants, bar’s enzo allemaal gesloten!
Maar de volgende dag gaan we toch naar de reeds gemaakte afspraak met onze eerste makelaar die het huis te koop aan gaat bieden. Contract was snel getekend en zonder handen te schudden vertrekken we weer, maar buiten merkte ik voor het eerst echt de geldende  maatregelen tegen het Corona virus. Het is bijzonder rustig op straat en ook veel winkels zijn al dicht. Boodschappen doen lukte met wat hindernissen toen nog wel, en uit voorzorg hebben we flink ingeslagen wat achteraf best verstandig was.
Want diezelfde avond bereikte ons de informatie dat Frankrijk de volgende dag om 12:00 uur in de “lockdown” ging tot min. 15 april! Dat betekent alle winkels dicht met uitzonderingen voor levensmiddelen, diervoeders en medicatie en voor iedereen “thuisblijven”.
De tweede makelaar, waar we op dinsdag om 10:00 uur een afspraak mee hadden in ons huis, komt zonder bericht niet opdagen. Wellicht afgeschrokken door de nieuwe maatregelen, maar toch!  We sturen hem een mailtje, krijgen excuses en laten het erbij voor nu. We realiseren ons nu ook dat de huizenverkoop voorlopig op “hold” staat.

Door de nieuwe maatregelen heb een formulier nodig om legaal uit huis te gaan voor o.a. boodschappen, doktersbezoek of naar het werk.
Die krijgen we digitaal via Marieke, maar de volgende dag worden ze ook uitgereikt door iemand van de gemeente, handig voor ons hier zonder printer!
Carla en Hans hebben ze bij zich als ze op zondag hun rit naar Leiden beginnen, en gelukkig zonder oponthoud en over bijna verlaten wegen, komen ze weer veilig thuis.
Wij blijven zoals gepland hier en gaan op maandag met getekende formulieren, maar zonder ingevulde datum (we hebben er niet zoveel) maar met de pen in aanslag, op naar de winkel in Anvin.
Ook al is er voorraad de winkel, het wordt dan duidelijk dat boodschappen doen anders gaat worden. Niet met ideeën of recepten naar de winkel, maar kijken wat er is en dan recepten erbij zoeken! Maar ook onze voorraad is weer voor de komende dagen aangevuld.
Woensdag belt de buurman met de vraag of ik zijn boodschappen kan ophalen bij de buurtsuper omdat deze de thuislevering heeft gestaakt. Met formulier en getekende cheque ga ik zijn vooraf bestelde spullen ophalen en doe gelijk zelf nog wat aankopen.

Het verplichte “thuiswerken” is ook mede door het prachtige voorjaarsweer echt geen probleem. Ook al mogen we de poort niet uit, hier is altijd genoeg te doen en voldoende ruimte om buiten te zijn.
Als ook in Nederland nieuwe en strengere maatregelingen van kracht worden realiseer je je pas echt wat voor een impact dit heeft op iedereen. Het is dan nog geen complete “lockdown” maar er gaan nu wel heel veel mensen en bedrijven in problemen komen. De druk op zorgpersoneel, leerkrachten, politie en vele andere mensen met “vitale beroepen” zal enorm gaan toenemen. Het gaat nu echt wel grote problemen opleveren!
Heel eerlijk moet ik zeggen dat wij als “gepensioneerden” hier in Eps zittend, niet veel last hebben van de hier geldende maatregelen. We hebben regelmatig contact met familie en vrienden in Nederland, Frankrijk en Polen en tot nu toe is er gelukkig nog niemand positief getest op het virus.
Sinds een paar dagen is er een nieuw formulier gekomen waaraan o.a. de mogelijkheid is toegevoegd om max 1uur te wandelen in de directe omgeving van je huis.
De tuin gaat, niet alleen door Marjo maar ook door het voorjaar, er met de dag beter en mooier uitzien. 1 van de kippen van Daniël (onze buurman) legt elke 2 dagen een vers eitje bij ons in een schuurtje. En af en toe ga ik even bij hem langs om even te socialisen en op 2 meter afstand een pastis te drinken. Op zijn beurt heeft hij dan af en toe een klein klusje voor me zodat ie zeker weet dat ik langs blijf komen. Maar op mijn verzoek belt hij wel even een bekende die de volgende dag een lading stookhout komt brengen, want ook al is het goed weer de houtkachel brandt hier 24 uur per dag!

We zijn nog helemaal gezond, vermaken ons prima en zijn niet van plan hier binnenkort te gaan vertrekken, helaas zal er van Camperen dit jaar niet veel komen maar dat is gezien de huidige situatie in de wereld het minste probleem.
Er zullen in het blog voorlopig geen foto’s gaan komen van mooie plekjes waar we zijn geweest maar wel foto’s uit Eps.
Heel veel liefs van ons,
zorg goed voor jezelf, je dierbaren en als het kan ook voor anderen,
liefs, Arnold en Marjo 😘

1. Nicolette Blok:
    Goedemorgen

Wat heerlijk om te lezen dat jullie in jullie paradijs jullie je goed vermaken. Jullie zitten daar om prachtige veilige plek.
    We missen jullie heel erg natuurlijk, maar blijf lekker zitten waar je zit en geniet!
    De camperreis komt er wel weer.. nu Idd goed gezond blijven en lief zijn voor elkaar!
    Lieffsss😘
  2. Karin:
    Dag lieverds,
    Fijn weer een Eps blog !! Mooie start van de maandag :-)
    Blijven jullie maar lekker veilig daar, dat geeft ons een gerust gevoel. Al het andere komt daarna weer !
    En behalve dat we nu een heleboel vitale beroepen waarderen , waarderen we ook de mobiele telefoon en andere devices meer want die zorgen voor het contact met de mensen die je lief zijn !
    Geniet van de zon, de eitjes, de mooie tuin en het redelijk onbezorgde gevoel in Eps.
    Knuffels van ons xxx
  3. Hanneke:
    6 april 2020
    Marnold, blijf maar lekker in Eps. Relatief veilig voor het virus. Lekker genieten van de tuin en de zon. Af en toe even face timen, blijven we toch op de hoogte van elkaars belevenissen. Let goed op elkaar. Liefs, Han 💋💋
  4. Wim en Cora:
    6 april 2020
    Hi Arnold en Marjo, ondanks het virus genieten in Eps van het voorjaar en de ruimte om jullie heen. Wij zitten nu samen thuis, ik omdat ik vanuit huis werk en Wim vanwege zijn deeltijdpensioen, best gezellig 😀 kus van W&C xxx
  5. Hans Pesant:
    7 april 2020
    Hoi lieverds,
    Jammer dat we met Pasen niet naar jullie toe kunnen komen, zoals de bedoeling was.
    We wachten tot Frankrijk weer van het slot af gaat en jullie zullen de paasdagen zonder advocaat moeten doen...........of gaan jullie die zelf maken van de verse eieren😂
    Geniet in elk geval,wij doen dat op de tuin, doe de groeten van ons aan Daniël en liefs van hier❤💋
  6. Claea:
    9 april 2020
    Wij gaan nu na al dit warms lekker slapen : Oogjes toe en Gezond weer op ..... tot morgen Lieverds ..