Op naar de kerst!
23 december 2021 - São Bartolomeu de Messines, Portugal
26-11, 8:00, 3 gr buiten, is dit wel Spanje?
We vertrekken van de CP in Leon uitgezwaaid door de vriendelijke eigenaar, op naar Portugal!
Na 140 km snel/tolweg en de laatste 30 km door mega hoge bergen met de ene haarspeldbocht na de andere, en passeren de Portugese grens bij Calabor ergens hoog in de bergen.
Als we eindelijk beneden zijn aangekomen en stop om te tanken, ruik ik een vreemde lucht de remmen hebben het zwaar gehad!
De CP in Braganca aan de voet van de citadel is prachtig, een goede plek om even bij te komen van de rit!
Na 2 nachten door naar de kust want ook hier wordt sneeuw verwacht!
We doen 1 nachtje in Esposende, waar we ondanks de gesloten camping , toch een nachtje mogen staan, stoppen we in Souselo, op weer een mooie plek boven de stad.
Naast ons staat een camper met Duits kenteken en even later meld “Mike” zich aan de openstaande deur!
Aardige gast met veel verhalen, zoveel dat je er lastig van af komt, maar hij is alleen op pad en vindt het wel ff lekker om mensen te spreken.
Hij is een Afghanistan veteraan die zijn Franse vriendin heeft verloren bij de aanslag in de Bataclan en alleen de wereld rond reist!
De volgende dag gaan we op zoek naar de hoogste voetgangershangbrug (mooi woord voor scrabble) ter wereld, 516 mtr lang en 175 hoog boven de vallei! Vooraf bedenken we of we er ook overheen gaan, maar we zien het wel ter plaatse! Helaas of gelukkig zijn er geen kaarten meer beschikbaar en maken we er foto’s van!
Door naar de CP “Terra Iguanas” van de Nederlandse eigenaren Gerrit en Elly, die 10 jaar geleden met o.a. 4 Leguanen in de camper naar Portugal zijn verhuisd en een camperplek zijn begonnen!
Een CP met maar 4 plaatsen maar van alle gemakken voorzien incl een wasmachine en droger. Gerrit komt even langs om ons welkom te heten, even rond te leiden en wat wandel en fiets info af te geven. Morgen ochtend komt hij verse broodjes brengen!
Het weer de volgende dag is zodanig dat nodige wassen worden gedaan, en het een goed moment is om de camper even op te ruimen.
3-12, om 8:00 wakker, de vorst ligt op het dak maar de zon schijnt volop!
Naast ons staat de Nederlandse camper van Geert. Hij is gek op fietsen en is speciaal naar deze locatie gekomen om de Ecopista te fietsen. Dit is een 49 km lange geasfalteerde oude spoorbaan langs de Dao rivier. Geert schrijft aardrijkskunde boeken, is de lange reizen over de wereld voor het werk zat, en heeft een camper gekocht. Is nu 3 weken onderweg maar gaat over een weekje weer terug naar Nederland om de kerst te kunnen vieren met z’n kinderen.
De volgende dag komen de fietsen voor de eerste keer uit de garage en dan op naar de “Ecopista”. Het is mooi weer maar erg koud dus na 20 km keren we om, onderweg nog even een geit verlost die met zijn kop vast zat tussen 2 paaltjes! Maar het is echt een prachtig route! Die middag vertrekt Geert en arriveren Fred en Els, zij komen hier regelmatig.
5-12, Sinterklaas
De meegegeven pakjes mogen worden uitgepakt, dank jullie wel hulpsinterklazen!
Gerrit komt weer de broodjes brengen en nodigt ons uit voor koffie en appeltaart aan het einde van de middag. Ik help Fred even met een gasprobleempje aan de camper, zij vertrekken weer vandaag. Morgenochtend vertrekken wij naar Condeixa, de olijvenplantage van Marije en Gui.
Na de installatie van de camper krijgen we een rondleiding door het huis en wandelen we over de nieuw aangeplante gaard op zoek naar “onze” geadopteerde olijfboom.
De komende dagen gaan we Coimbra bezoeken, eerst samen met Diny en de 2e dag rij ik met de landrover en gaan Mary en de kinderen ook mee. Het bezoek aan de Universiteitsbibliotheek is heel indrukwekkend en Coimbra is een prachtige stad.
9-12
Veel regen vannacht, als de camper klaar is voor vertrek nemen we afscheid van iedereen en gaan we op weg naar Nazare. De verwachting is dat deze dagen de enorme hoge golven weer te zien zijn, maar helaas zijn ze nog niet heel groot. Na de lunch rijden we door naar Obidos, hier in Nazare zijn campers niet meer welkom.
Obidos is een prachtig middeleeuws plaatsje met een groot kasteel. Binnen de stadsmuren zijn de staatjes helemaal in kerstsfeer en overal kun je Ginjinha kopen, een zure kersenlikeur waar Obidos om bekend staat.
We parkeren na 2 nachten Obidos de camper in Peniche, een plaatsje op een schiereiland. Hier kijken we naar de race van Max die in de laatste ronde toch nog wereldkampioen wordt!
Maandag ochtend wandelen we in het zonnetje naar het gezondheidscentrum en kunnen we na het invullen van wat gegevens de “boosterprik’ krijgen. Gelukkig hebben we er op een beurse prikplek na geen last van! Na 4 dagen Peniche zakken we wat verder naar beneden. I.v.m. de coronasituatie in Lissabon laten we het bezoek aan deze vast mooie stad, achterwege.
De plek in Coruche is al wat drukker dan we gewend zijn de laatste tijd, veel Fransen, Portugezen maar ook wel Nederlanders hebben hier een plekje gevonden. Het restaurant om de hoek waar de verse vis van de gril komt, bezoeken we met enige regelmaat.
Hier blijven we 6 dagen en rijden dan op 22-12 voor de kerstdagen naar de Algarve, waar we op de Camperplaats van Sao Bartolomeu de Messines tegenover Greta en Pieter komen te staan!
Hele fijne kerstdagen allemaal!
Liefs Arnold en Marjo


Groetjes en een dikke knuffel.xxxx
Voor nu dikke kus van ons
Weer een heerlijk reisverslag en prachtige foto's. Leuk voor ons om af en toe bekende plekjes te zien. Jammer dat ik die hangbrug destijds gemist heb, zou echt iets voor mij zijn 😫😅 Fijn dat jullie de Algarve hebben bereikt om daar kerst te vieren met jullie camper vrienden. Erg leuk om naar jullie complete overzicht van de reis te kijken, met alle plaatsen en data. Liefs voor nu van ons én tot morgen tijdens de Blesting ZoomKerstmeeting.
Geniet van de Algarve
Lieverds geniet ervan en hele fijne Feestdagen.
Groetjes van ons🎄🍷🎆🚐
Geniet van een andere kerst in de Algarve. Tot straks; toch even met de hele familie bijeen door jullie initiatief!
Liefs van ons xxx
Fijne feestdagen en een goed oud en nieuw. Lieve groetjes Elly en Richard .
Was Fijn om vanavond op kerstavond even met jullie bij te praten .
Wat hebben we genoten in de bib. van cohimbra , wij zijn al bijna 2 weken weer thuis maar hebben een mooie herinnering aan jullie bezoek bij Marije en Qui. Leuk om jullie reis nu verder te kunnen volgen. Hele fijne dagen , blijf vooral samen genieten
Veel plezier nog.
Maar jullie geniet er met volleteugen van.
En dan die foto's .
Toppie.
Trouwens goed gedaan die foto van een Haagse reiger ;-)